joi, 6 iunie 2013

Show!



 
            Suntem în formație completă. Greii orchestrei au revenit din turneu și vor avea parte de un program greu. Este adevărat că s-a simțit lipsa unora dintre ei… poate așa ne vom da seama  de valoarea fiecărui instrumentist. Așadar, vom avea parte de un program divers, interesant și bine ales.
Conducerea orchestrei va fi asigurată de maestrul Adrian Petrescu, un dirijor ce acumulează experiență, în ultimii ani fiind invitatul majorității orchestrelor simfonice din țară. Adrian Petrescu a ales un program ce i se potrivește de minune, fiind un adevărat showman care știe să facă spectacol și să atragă publicul de partea sa. O mică obiecție: volumul general a fost cu o treaptă mai sus decât în mod obișnuit, dinamica (în special nunațele mici - mp, p, pp,ppp) având de suferit.
Uvertura Candide deschide opereta cu același nume a dirijorului și compozitorului american Leonard Bernstein și este scrisă după nuvela lui Voltaire. Opereta a avut prima audiție în anul 1956 pe Broadway și are două acte. Lucrarea a intrat rapid în repertoriul orchestrelor simfonice, fiind una din cele mai cântate piese ale compozitorului și include cântece din  operetă. Printre acestea găsim: The Best of All Possible Worlds, Battle Music, Oh, Happy We, Glitter and Be Gay, dar și melodii compuse special pentru uvertură. La concertul memorial din 1990 orchestra Filarmonicii din New York a cântat uvertura fără dirijor, cinstind astfel memoria lui Bernstein, acest fapt devenind tradiție.
            Rapsody in blue de George Gershwin a fost scrisă în anul 1924 pentru pian solo și jazz-band la sugestia lui Paul Whiteman, un cunoscut șef de orchestră din acea perioadă.  Mai rămăseseră doar cinci săptămâni până la premieră și Gershwin încă nu avea o idee clară asupra lucrării. Într-o călătorie cu trenul la Boston, ideile au început să curgă și piesa a fost terminată. La început a numit-o American Rhapsody, însă la sugestia soției, Gershwin a numit-o Rhapsody in blue. Piesa este un mixaj între muzica de jazz și cea clasică, fiind caracterizată de motive muzicale puternic legate între ele. După premieră, un șef de orchestră american, pe nume Ferde Grofe a luat partitura și a făcut trei noi orchestrații pentru orchestra simfonică în 1924, 1926 și 1942.          
 Tânăr fiind, Igor Stravinski a fost recrutat de Serghei Diaghilev (impresar, patron, critic de artă) să compună muzică pentru compania sa, Baletele Ruse. Baletul Pasărea de foc a fost primul său proiect și avut critici entuziaste la premiera de la Paris din 10 iunie 1910.  Colaborarea cu Diaghilev a avut ca rezultat încă două capodopere ale literatuii muzicale universale, anume baletele Petrușka și Sărbătoarea primvăverii. Pasărea de foc este o poveste rusească în care o pasăre magică este blestemată și prinsă într-o capcană. Suita pentru orchestră nr. 2, versiunea 1919 are următoarele părți:
1) Introduction—The Firebird and its dance—The Firebird's variation
               2) The Princesses’ Khorovod (Rondo, round dance)
3) Infernal dance of King Kashchei
               4) Berceuse (Lullaby)
5) Finale


Iată mai jos o înregistrare cu marele compozitor dirijându-și propria lucrare:




Ce urmează? Două săptămâni de cursuri de dirijat în care tinerii dirijori au ocazia să-și perfecționeze cunoștințele despre această artă complexă.  Cursurile vor fi precedate de un concert susținut de cei trei profesori titulari ai cursurilor: Ovidiu Bălan, Charles Gambetta și Robert Gutter.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

12

 Cu vreo jumătate de an în urmă spuneam că The Rehearsal va fi, poate, singura mea compoziție muzicală pentru orchestră simfonică. După te...