joi, 18 aprilie 2013

Săptămâna argentiniană



           Richard Wagner a început să lucreze la opera Rienzi în anul 1837 după ce a citit nuvela lui Edward Lytton (poet romantic englez). În 1840 are loc premiera la Opera din Paris. În ciuda rezervelor pe care compozitorul le-a avut asupra lucrării, aceasta va deveni una dintre cele mai cântate opere de la începutul secolului XX. Acțiunea are loc în timpul Imperiului Roman și se desfășoară într-un ritm alert. Uvertura începe cu un semnal de trompetă, care în Actul 3 va fi chemarea la război a familiei Colonna, urmat de melodia de rugăciune a lui Rienzi, un tribun roman, (care va deschide Actul 5)  și va deveni cea mai cunoscută arie din toată opera. Uvertura se încheie cu un marș militar triumfal care redă extrem de inspirat spiritul italian.
            Actualul tip de flaut este rezultatul căutărilor și muncii lui T. Boehm, un ilustru virtuoz al instrumentului, al cărui sistem de mânuire al clapelor au revoluționat flautul, dar și celelalte intrumente de lemn. Printre cei care au ajutat la îmbunătățirea tehnicii flautului se numără și Francois Borne, fost prim flautist la Grand Theatre din Bordeaux și profesor la Conservatorul din Toulouse la începutul secolului XX. Printre compozițiile sale se numără și fantezia Carmen, o lucrare de o deosebită complexitate pentru flautul solist și cuprinde câteva teme din cunoscuta operă a lui G. Bizet cum ar fi: Aragoneza, Habanera, Seguidilla, Chanson boheme, Toreador sau Danse Gitane. Aici, flautul demonstrează culmea agilității în salturile și desenele melodice zglobii și complicate, dar și lirism și multă pasiune.                   
             Simfonia aIV-a de J. Brahms este și ultima dintre simfoniile marelui compozitor german. Premiera a avut loc la Meinengen, în Turingia, sub conducerea lui Brahms în anul 1885. De notat că primele 2 părți sunt în formă de sonată (partea a doua însă nu are dezvoltare) iar a treia un rondo-sonată. Ultima este un rar exemplu de passacaglia simfonică (formă asemănătoare cu ciaccona, numai că aici tema  apare la mai multe voci, nu doar în bas) pe tema lui J.S. Bach din cantata Nach dir, Herr,verlanget mich.
            Dirijorul Luis Gorelik este tipul de dirijor care te fascinează de la prima repetiție. Afirmația făcută chiar de la început: mai bine să cântăm decât sa vorbim a venit cum nu se poate mai bine. Având darul de a se face înțeles de la primele acorduri, totul  a devenit mai simplu, mai ușor și imediat, ideile, dorințele sale au fost puse în practică fără mare dificultate. Un dirijor care știe să lucreze cu orchestra, un profesionist, cu o muzicalitate și o eleganță deosebită.
Solistul serii, Dorel Baicu, este un obișnuit al concertelor stagionale cu Filarmonica noastră,  susținând și recitaluri cu diverse formații. Se poate spune ca este „salvatore della patria” a unor concerte în care, din diverse motive soliștii săptămânii nu au putut să le susțină. Fantezia Carmen a interpretat-o în stilul său caracteristic, adică excelent tehnic și  muzical.
             Concertul a fost bun din toate punctele de vedere. Orchestra a colaborat perfect cu dirijorul, dar și cu solistul, iar momentele bune au fost mult mai multe decât cele nereușite. La uvertura Rienzi primele acorduri nu se poate spune că au fost o reușită, poate din cauza emoțiilor, poate datorită dificultății partiturii. În schimb, cele două lucrări ce au urmat, fantezia Carmen și Simfonia aIV-a au demonstrat încă o dată că orchestra noastră poate cânta excepțional când are în față un dirijor bun.
               Săptămâna viitoare avem un program destul de greu cu unul din foștii mei profesori, maestrul Dumitru Goia, și unul din compozitorii săi preferati, P.I. Ceaikovski.
  În final, puteți viziona partea I din Simfonia aIV-a de J. Brahms. Coincidențele sunt pur întâmplătoare...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

12

 Cu vreo jumătate de an în urmă spuneam că The Rehearsal va fi, poate, singura mea compoziție muzicală pentru orchestră simfonică. După te...