joi, 25 aprilie 2013

Festival Ceaikovski



       Coincidență sa nu, astăzi este ziua de naștere pe stil nou a marelui compozitor rus P.I.Ceaikovski. Opera sa este remarcabilă și se poate spune, fără echivoc, că Ceaikovski este unul din cei mai importanți compozitori din istoria muzicii. Una din caracteristicile principale ale stilului său componistic este integrarea elementelor de compoziție occidentale pe care le prelucrează  cu melodii folclorice. Astăzi am avut ocazia să cântăm și să ascultăm trei lucrări memorabile ale marelui creator.
Simfonia nr. 1 - Visuri de iarnă, a fost scrisă în timp ce era profesor la Concervatorul din Moscova și este una din lucrările sale de început. Fratele său Modest a spus că această lucrare a necesitat o muncă și un efort din partea sa mai mare decât la oricare dintre lucrările sale. Simfonia I este în totalitate psihologică întrucât toată esența ei constă într-un proces  de trăire dureros și totodată încântător, oglindind imaginea măreață a Rusiei. Este o creație cu tendințe programatice chiar dacă nu are un subiect literar bine definit, melodiile fiind de inspirație populară.
Concertul pentru pian în Si bemol minor a fost terminat în 1888, după ce a fost revizuit de 3 ori. În timp devine una din cele mai  cunoscute și populare lucrări compuse de Ceaikovski, dar și unul din cele mai cântate concerte din întreaga lume. Lui Ceaikovski i-au fost aduse critici foarte mari de cel căruia i-a fost dedicat concertul, Nikolai Rubinstein însă, în final acesta a devenit un mare susținător al lucrării. Tema principală a primei părți este o melodie ucraineană ce contrastează evident cu temele romantice din acea perioadă. Părțile a doua și a treia sunt inspirate de teme populare rusești.
După succesul avut cu Frumoasa din pădurea adormită, directorul Teatrelor Imperiale  îl mandatează pe Ceaikovski să compună un balet și o operă. Opera se va numi Iolanta. Spărgătorul de nuci a avut premiera la Teatrul Mariinsky din Sankt-Petersburg  pe 18 decembrie 1892 și nu a fost considerat un succes. Subiectul baletului redă o poveste din Ajunul Craciunului, în care copiii familiei Stahlbaum primesc numeroase cadouri printre care și un spărgător de nuci de la nașul lor, un magician, care în timpul nopții se transformă într-un prinț chipeș. Urmează o poveste cu  multă acțiune și momente feerice, dansuri caracteristice, iar în final totul se termină cu bine. Orchestra va interpreta selecțiuni din balet, respectiv cinci numere, începând cu un Marș, urmat de Danse des Mirlitons, Trepak (dans rusesc), celebrul Vals al florilor, iar la sfârșit Pas des deux.
            Dirijorul Dumitru Goia este un invitat permanent al Filarmonicii Mihail Jora. Experiența sa este un atu incontestabil în fața oricărei orchestre, pe lângă știința de a lucra cu instrumentiștii și de a-i face să înțeleagă ceea ce dorește să transmită publicului.
Considerat a fi unul dintre cei mai buni pianiști ai generației sale, Horia Maxim abordează un repertoriu vast, atât ca solist concertis,t colaborând cu majoritatea instituțiilor simfonice din România, cât și ca partener al unor importanți interpreți români și străini, în diferite ansambluri camerale.
Neașteptat de mult public în această seară, numele compozitorului sau, poate, al dirijorului atrăgând  lumea la concert. Concertul a debutat cu Simfonia I. Momentele sclipitoare în care orchestra a cântat compact și a respectat indicațiile partiturii dar și ale dirijorului au fost puse în umbră de unele intervenții mai puțin reușite la toate compartimentele orchestrale. Aș putea da vina pe timpul foarte scurt în care s-a repetat simfonia (multora dintre colegi  fiind necunoscută) sau pe faptul că o lucrare de asemenea dimensiuni necesita o încălzire suplimentară a orchestrei și, poate era mai bine sa fie cântată în partea a doua. Concertul pentru pian este o lucrare cvasi-cântată de orchestra noastră și instrumentiștii știu foarte bine sa acompanieze orice solist. Selecțiunile din balet au încins atmosfera, orchestra a cântat cu plăcere și a colaborat perfect cu dirijorul. Per total, un concert reușit, însă părerea strict personală este că se putea mai bine.
            Mâine încep repetițiile pentru concertul de duminică cu o lucrare - Gloria de A. Vivaldi pe care am dirijat-o și eu în decembrie cu Orchestra și Corul Colegiului Național de Artă ” George Apostu”. Vă așteptăm la concert. Merită!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

12

 Cu vreo jumătate de an în urmă spuneam că The Rehearsal va fi, poate, singura mea compoziție muzicală pentru orchestră simfonică. După te...