joi, 11 aprilie 2013

Mix America- Ungaria- Germania- Rusia




       Eric Kramer, dirijor american, este prezent pentru prima dată în Bacău. “A talented conductor” (Leonard Bernstein), pare sa fie o caracterizare destul de îngăduitoare în raport cu ceea ce a arătat în cele 4 zile de repetiții și la concert. În afara faptului că a fost destul de nesigur în multe momente, a ținut să respecte cu strictețe programul de 4 ore acordat de instituția noastră.
        Prima interpretare a celor Două tablouri (Two Pictures) ale lui Bartok a avut loc la Budapesta în 1913. Compozitorul a descoperit  muzica lui Debussy în 1907 datorită lui Zoltan Kodaly, cel care avea să-l insoțească în desele călătorii prin Ungaria și România în căutarea  și descoperirea folclorului tradițional. Bartok a primit de la Kodaly partituri aduse de la Paris și le-a studiat cu mare fascinație, găsind în piesele lui Debussy nu doar textură și culori exotice, dar și similitudini cu muzica populară ungurească. Bogăția orchestrală aminteste de stilul componistic francez impresionist și anticipează sonoritățile din opera Castelul lui Barbă Albastră compusă în anul următor. Cele doua tablouri sunt: Full flower, în care se simte un parfum suav și Village Dance, unde ritmurile puternice se împletesc cu muzica pământului. În concluzie, o piesă compusă cu măiestrie de Bartok ce merită ascultată.
        În timpul Festivalului de la Bayreuth din toamna anului 1876 Ceaikovski compune poemul simfonic Francesca da Rimini. În această fantezie compozitorul rus prezintă o interpretare simfonică a poveștii tragice a Francescăi da Rimini de Dante Alighieri, cel care a imortalizat-o în Divina Comedie. Ceaikovski zugrăvește soarta tragică a eroinei la fel ca în baletul Lacul lebedelor și uvertura-fantezie Romeo și Julieta. Influențele lui Liszt si Wagner se simt  pregnant în această lucrare, dar compozitorul își lasă amprenta stilului componistic asupra sa, prefigurând capodopere minunate cum ar fi uvertura-fantezie Hamlet, simfonia Manfred, și ultima sa lucrare, Simfonia aVI-a.
         Poemul simfonic Don Juan apartine perioadei de tinerete a lui Richard Strauss. Premiera a avut loc la Opera din Weimar, al carei kapellmeister era și pe care a dirijat-o însuși compozitorul.      Lucrarea a avut un succes internațional la puțin timp dupa premieră. Don Juan are la bază stilul formal și limbajul tonal fiind inspirată de poemul lui Nikolaus Lenau cu același nume. Extrema dificultate și virtuozitate a fiecărei secțiuni fac din lucrare o piatră de încercare pentru toate orchestrele iar de multe ori este probă eliminatorie la concursurile pentru intrarea în  marile orchestre simfonice.
      Martini on Jupiter, compoziția dirijorului Eric Kramer putea să lipseasca din programul acestei seri. În afara faptului că se simt influențe ale stilului brahmsian, piesa nu aduce nimic nou ca limbaj muzical specific perioadei post-moderne. Greselile de orchestratie, pasajele de virtuozitate în special la corzi (neispirat folosite), dar și limbajul tonal dau senzația unei lucrări nereușite. Cele 3 secțiuni (introducerea, toccata și fuga) constitutive ale piesei nu sunt legate firesc între ele ci par mai degrabă mici piese de sine stătătoare. Prin comparație, piesele lui Sabin Păutza, compozitor român stabilit în America de mult timp prezintă o extraordinra claritate a formei, orchestrației și melodicității. Piesa este în primă și poate,  ultimă audiție în Bacău.
       Concertul a fost în nota obișnuită a orchestrei, adică bine spre foarte bine, cunoscându-se faptul că orchestra noastră are o experiență deosebită cu dirijori de tot felul și are capacitatea de a se adapta la orice situație. Datorită complexității programului, dificultății tehnice a lucrărilor și emotivității accentuate a dirijorului în câteva moment s-a simțit o lipsă de comunicare în binomul dirijor-orchestră. A surprins pasivitatea publicului, care nu este obișnuit cu genuri de muzică complexe, dar mai ales numărul mic de spectatori.
       Concluzionând, un concert bun, să vedem ce va fi săptămâna viitoare. Până atunci, vă salut și vă doresc un week-end plăcut!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

12

 Cu vreo jumătate de an în urmă spuneam că The Rehearsal va fi, poate, singura mea compoziție muzicală pentru orchestră simfonică. După te...