luni, 6 mai 2013

Pianul și vioara la maxim



Este cunoscut faptul că în instituția noastră s-au lansat de-a lungul vremii mulți soliști și dirijori care mai târziu au devenit cunoscuți în toată lumea. Cele două concerte din această săptămână, pe lângă faptul că promovează tinerii muzicieni din România și nu numai, au rolul de a ”încălzi” orchestra pentru turneul care va fi susținut de Filarmonica Mihail Jora în perioada următoare. Așadar, vom avea ocazia să ascultăm câteva din creațiile reprezentative pentru pian și vioară ale unor compozitori consacrați.
Concertul pentru pian și orchestră K.V.466 de W.A.Mozart a avut premiera pe 11 februarie 1785 la Viena cu compozitorul în rol de solist. Tonalitatea concertului este Re minor, o  tonalitate pe care Mozart a utilizat-o și în alte lucrări printre care: Requiem-ul, opera Don Giovanni, o arie din opera Flautul fermecat, dar și Fantezia KV.397 pentru pian. Lui L.van  Beethoven i-a plăcut foarte mult concertul și l-a introdus în repertoriul său concertistic. Interesant este că partea a doua este în formă de rondo (ABACA) cu Coda.
Ultimul concert al lui C. Saint-Saens mai este cunoscut și ca Egipteanul din două motive: primul, deoacere compozitorul l-a scris în timp ce era în vacanță în orașul Luxor, al doilea deoarece conține influențe ale muzicii javanese, spaniole, dar și din Orientul Mijlociu. A fost scris la  distanță de 20 de ani de Concertul nr. 4, iar prima interpretare a  avut loc cu ocazia unui concert jubiliar dedicat împlinirii a cincizeci de ani de la debutul compozitorului la sala Pleyel din 1846.
 Faptul că Franz Liszt  a fost un virtuoz al pianului nu putea să nu își pună amprenta pe stilul său componistic. În această categorie se încadrează și Concertul nr. 1. pentru pian și orchestră.  Se pare că a durat 26 de ani până când Liszt a terminat acest concert premiera având loc la Weimar în anul 1855 cu F.Liszt solist și H. Berlioz dirijor. Cele 4  părți ale concertului (Allegro maestoso, Quai adagio, Allegretto vivace-allegro animato și Allegro marziale animato) se cântă fără pauză între ele.
Despre Concertul nr. 1 de P.I. Ceaikovski am scris în urmă cu 3 săptămâni, așa că nu o să mai repet aceleași lucruri.
 Bruch a terminat Concertul  pentru vioară și orchestră nr. 1 în 1866, premiera având loc în același an. Cu ajutorul celebrului violonist al vremii Joseph Joachim, Bruch l-a revizuit în special pentru partea de formă, rezultatul fiind forma actuală. Concertul debutează cu un preludiu, urmat de cadența viorii solo, prima parte continuă cu două teme contrastante, iar la final reapar două scurte cadențe. Partea a doua este structurată pe două teme expansive, bogate, ce fac trecerea spre Finale: Allegro energico, unde vioara cântă o temă  exuberantă, urmată de  a doua, plină de lirism, iar finalul se face în accelerando.
 Unul dintre cele mai cunoscute concerte din întreaga lume este Concertul pentru vioară nr.1 de P.I. Ceaikovski. Este considerat printre cele mai grele concerte din punct de vedere tehnic și interpretativ. La crearea concertului Ceaikovski a lucrat cu violonistul Iosif Kotek, cei doi aflându-se în Elveția în timpul unei vacanțe. Ceaikovski a scris un singur concert pentru vioară față de cele trei pentru pian, dar asta nu înseamnă că nu ar fi putut să scrie mai multe. Orice violonist își dorește că cânte acest concert pentru a-și etala tehnica, dar și pentru celebra canzonetta din partea a doua.
Concertul nr. 1 pentru vioară și orchestră de Nicolo Paganini ne dezvăluie tehinca uimitoare pe care o avea compozitorul, publicul suspinând la pasajele de duble-coarde, armonice și cromatice de la premiera concertului. În această lucrare se văd foarte clar influențele pe care le-au avut asupra sa belcanto-ul italian precum și compozitorul Gioachino Rossini.
 Jean Sibelius este compozitorul care a  avut un rol deosebit de important în afirmarea muzicii finlandeze. Ca mulți dintre contemporanii săi, la început Sibelius a fost îndrăgostit de muzica lui Wagner însă, cu timpul, influențele lui Ceaikovski și Brukner se simt din ce în ce mai pregnant în opera sa. Două dintre lucrările cele mai influențate de stilul lui Ceaikovski sunt Concertul pentru vioară nr. 1 și Simfonia I . Faptul că pasajele de tutti alternează aproape în mod egal cu cele solistice ne face să considerăm concertul ca fiind unul simfonic, scopul orchestrei nefiind doar acela de a-l acompania pe solist. Un concert care nu se încadrează în tiparele clasice, aducând un tip de construcție diferit.
Cele opt concerte vor fi dirijate de maestrul Ovidiu Bălan, deci vom avea o garanție în plus că orchestra va acompania cu multă siguranță soliștii. Următorul concert va avea loc pe 23 mai. Două săptămâni de pauză, după care voi reveni. Toate cele bune și in bocca al lupo!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

12

 Cu vreo jumătate de an în urmă spuneam că The Rehearsal va fi, poate, singura mea compoziție muzicală pentru orchestră simfonică. După te...