Revenit
în țară după un veritabil maraton pianistic de două săptămâni cu orchestra
Filarmonicii Mihail Jora dirijată de
inepuizabilul Ovidiu Bălan, am reînceput concertele săptămânale cu maestrul
Ovidiu Marinescu, un mare muzician, dar și un prieten.
Pe dirijorul Ovidiu Marinescu l-am cunoscut în urmă cu 4 ani
în Bacău, cu ocazia unui concert în cadrul stagiunii. Pot afirma cu tărie că a
fost printre primii dirijori ce mi-au lărgit orizonturile gândirii în arta dirijorală
prin explicațiile și ”lecțiile” pe care mi le-a dat. Un dirijor de o eleganță
deosebită, tipul de dirijor modern, care nu oprește orchestra inutil, iar
indicațiile pe care le dă sunt la obiect și cerute în modul manierat, calm și
cu mult tact. Stilul său de dirijat este construit exclusiv pe frazare, sound și balans orchestral, dar și gestualitate expresivă, instrumentiștii înțelegâng foarte ușor ceea
ce dorește să exprime.
Concertul a avut de toate, cu bune și rele, lipsa
instrumentiștlor mult mai experimentați decât cei care i-au înlocuit
simțindu-se în special în momentele dificile ale pieselor care au fost
interpretate. E clar că o orchestră închegată se construiește în timp,
coeziunea dintre muzicieni fiind un lucru greu de realizat. Însă, per ansamblu,
orchestra a dat dovadă de profesionalism, fiecare instrumentist încercând să-și dea interesul la realizarea unui concert bun.
Uvertura
Coriolan de L. van Beethoven a fost
scrisă în anul 1807 și are ca subiect drama generalului roman Gaius Marcius Coriolanus. Lucrarea nu
este scrisă după piesa lui Shakespere Coriolanus,
așa cum deseori s-a crezut, ci după
cea a lui Heinrich Joseph von Collin, un poet dramatic austriac. Tema
principală îl prezintă pe Coriolan în încercarea de a invada Roma, în timp ce
tema secundară este caracterizarea mamei sale și rugămințile de a opri
războiul. Odată pornită, armata nu mai poate fi oprită, iar Coriolan moare
alegând sinuciderea. Premiera a avut loc odată cu Simfonia aIV-a și Concertul
nr.4 pentru pian și orchestră în martie 1807 într-un concert privat în casa
prințului Franz Joseph von Lobkowitz.
Carl Stamitz a fost un compozitor german cu origini cehe ce
aparține perioadei muzicale clasice. Stilistic, muzica sa se apropie de cea a
lui Haydn și Mozart, însă nu se ridică la înălțimea celor doi compozitori de
geniu. Dublul concert pentru clarinet și
fagot este unul din numeroasele concerte în care compozitorul a introdus combinații de
instrumente. Ca formă, cele trei mișcări ale curentului clasic sunt respectate,
doar cadențele instrumentale din ultima parte (rondo) nu se încadrează în tiparul clasic. Cei doi soliși,
Elisabeth Ganter și Pavel Ionescu au avut o colaborare bună în secțiunile în
care au avut de cântat împreună, iar individual au reușit să transmită culoarea
catifelată a clarinetului și cea caldă a fagotului.
Simfonia
aIII-a, Eroica, de L. van Beethoven este
o lucrare de referință pentru istoria muzicii clasice din mai multe motive. Durata este de două ori mai mare decât a unei
simfonii obișnuite de-a lui Haydn sau Mozart – prima parte este aproape la fel
de lungă ca o simfonie clasică. Lucrarea acoperă o paletă largă de emoții și
este baza curentului muzical ce va urma,
romantismul. Partea a doua este un marș
funebru, un tip de melodie nemaiîntâlnit în nicio simfonie de până atunci.
Partea a patra aduce un set de fugi și variațiuni, un tip de construcție nou
pentru acea peioadă. Beethoven adimra idealurile Revoluției franceze și de aceea simfonia i-a fost dedicată lui
Napoleon Bonaparte, dar după ce acesta s-a proclamat împărat al Imperiului
Francez, compozitorul a fost dezgustat și a înlocuit-o cu cea
pentru prințul J.S.Lobkowitz.
Săptămâna
viitoare va dirija maestrul Pedro Negrescu, unul din marii jazzmani ai
României.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu