miercuri, 18 martie 2020

The Rehearsal

The Rehearsal (Repetiția) va fi titlul primei și probabil singurei lucrări muzicale pe care o voi compune. Ideea mi-a venit la o repetiție a orchestrei Filarmonicii, când am observat unele obiceiuri pe care le au muzicienii înainte, în timpul și după aceasta. Așa că am decis ca ceea ce văd și aud pe scenă să transpun în muzică. Nu sunt compozitor profesionist, iar ceea ce doresc să fac nu este decât o încercare de a ieși din tiparele clasice ale unui compozitor care urmează anumite șabloane, scheme sau curente muzicale ale perioadei în care trăim.Totuși, orice lucrare muzicală trebuie să aibă câteva idei foarte bine conturate, un sens și un mesaj, elemente pe care le voi introduce și eu în această piesă.


Așadar, titlul piesei e clar și arată ce subiect are lucrarea. Voi introduce elemente esențiale ale desfășurării unor repetiții ale orchestrei simfonice cum ar fi acordajul, sunete specifice fiecărui instrument, motive ale unor lucrări muzicale clasice, dar și teme proprii cu conținut nou.
Lucrarea nu are un tipar obișnuit ci unul personal, pe care îl voi denumi hibrid multiplu deoarece nu voi folosi doar o îmbinare de specii și elemente disparate a două tipuri de construcție muzicală, ci mai multe. Ca gen muzical, iarăși, nu o pot încadra în niciunul din genurile cunoscute, deoarece va fi diferit ca desfășurare a evenimetelor. Poate fi o combinație de muzică incidentală, teatru, pamflet și muzică aleatorie.  Voi încerca să folosesc un limbaj muzical cât mai apropiat de cel ce se folosește în momentul de față dar cu un aport personal. Nu voi folosi melodii sau teme care se vor distinge cu  greutate, clustere sau efecte sonore și nuanțe duse la extrem, ci un sistem de îmbinare melodic și armonic a unor motive muzicale.


Ceea ce voi aduce nou vor fi elemente de teatru, care vor fi încadrate în discursul muzical propriu-zis.Voi introduce câteva schițe în care voi prezenta tonul de apel al unui telefon (Nokia tune), intrarea pe scenă a unui muzician în timpul repetiției, dialogul dintre doi spectatori care vorbesc în timp ce orchestra cântă, plecarea unei secțiuni a orchestrei odată cu terminarea unui fragment muzical sau prezentarea unei melodii de tip folcloric interpretată de un instrumentist cu acompaniament orchestral. Toate acestea se vor desfășura câteodată cu  continuarea sau oprirea discursului muzical al orchestrei, iar motivul muzical esențial al piesei va fi compus din expunerea intervalelor de cvarte perfecte Sol- Do- Fa cu rol armonic sau melodic, precum și intonarea sunetului La de către instrumentul oboi. Printre motivele clasice pe care le voi introduce vor fi cele mai cunoscute din Till Eulenspiegel lustige Streiche de R,Strauss, Simfonia nr.5 de L.van Beethoven, sau Simfonia Alpilor de R.Strauss.

Deocamdată mă opresc aici cu detaliile despre acest experiment muzical, deoarece pot apărea schimbări și nu aș dori să creez confuzie în rândul muzicienilor profesioniști. Tot ca o premieră aș menționa faptul că poate, niciodată un compozitor nu a prezentat lucrarea înainte de a o termina, însă ideile mele sunt clare și nimic nu mă poate determina să nu duc la sfârșit această provocare!
Mai multe detalii, peste un an, atunci când mi-am propus ca tot ceea ce înseamnă acest experiment va fi terminat cu bine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

12

 Cu vreo jumătate de an în urmă spuneam că The Rehearsal va fi, poate, singura mea compoziție muzicală pentru orchestră simfonică. După te...